Mange har kjempet for en nasjonal stambane, som inkluderer Nord-Norge, siden Ole Tobias Olsens
tid, det vil si fra 1870-tallet. I snart 150 år er det brukt uendrede tilnærminger og metoder for å
fremme jernbanesaken i Nord-Norge: Skrevet innsiktsfulle avisartikler, opprettet og drevet
interesseorganisasjoner, forsøkt å overbevise politikere på alle nivåer og fra alle partier.
Jernbanekomitéer har eksistert i de fleste nord-norske kommuner på et eller annet tidspunkt.
Men på tross av alt dette: Etter at Nordlandsbanen ble ført fram til 67°N (– Fauske og Bodø, i
henholdsvis 1958 og 1962 –) har det vært gjennomført en rekke utredninger, men det er ikke bygget en eneste meter bane videre nordover!
Nord-Norge står nå ved et veiskille. Innføring av miljøavgifter på transport som ikke kan dokumentere at varene er fraktet på en miljøvennlig måte vil ramme sjømat- og transportnæringen hardt. Det, og den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa, vil forsterke behovet for et effektivt, trygt, miljøvennlig, utslipps- og arealgjerrig transportsystem i nord - noe bare en elektrifisert topp moderne jernbane kan imøtekomme. Nå er det snart nok med utredninger, nå kreves det handling. Neste år er det 100 år siden Stortinget vedtok å bygge jernbane fra Setermoen til Balsfjord, så nå er det vel på tide å komme i gang med byggingen.
Kronologisk oversikt over utredninger om Nord-Norgebanen
1872 Ole Tobias Olsen foreslo jernbane fra Mo i Rana via Haparanda til Russland for å fremme norsk fiskeeksport til Russland
Så brukte man 50 år på å utrede og diskutere bygging av en stambane på langs av Nord-Norge.
1923 Stortingets jernbanekomite foreslo å bygge jernbane fra Balsfjord til Setermoen. ( At det er 100 år siden vedtaket ble markert med en jernbanemarsj fra Storsteinnes til Setermoen 16. – 20.08.23)
Så følger det utredninger på rekke og rad mens Nordlandsbanen bygges etappevis fram til Mosjøen 1940, Mo i Rana 1942, Fauske 1958 og Bodø 1962.
1993-1994: NSB-utredning trekkes tilbake (var for positiv?). Resultatet av ny utredning fremlagt i St.mld. nr. 28 (1993-94) reduserer lønnsomheten fra 0,6-1,15 til 0.04-0,09. Samferdselskomiteen behandler St.mld.nr.28 og legger fram sin innstilling (Inst. S.nr. 133 1993-94). Stortingets flertall vedtar videre utredninger og innpass for NN-banen i Norsk Jernbaneplan 1998-2001.
I 2021 startet Solberg-regjeringen KVU: Transportløsninger for Nord Norge som tar for seg både veg, båt, bil og jernbane, denne skal være ferdig sommeren/høsten 2023.
2022: Ny Regjering, nytt håp. Støre-regjeringen ber Jernbanedirektoratet om å gjennomføre en fullverdig konseptvalgutredning av Nord-Norgebanen, (KVU: Nord-Norgebanen) som skal "se med nye øyne" på strekningen Fauske - Tromsø, med sidelinje til Harstad. – En fullverdig konseptvalgutredning om Nord-Norgebanen vil gi oss nyttig kunnskap om hvordan jernbane mellom Fauske og Tromsø kan realiseres. «Hvilke prosjekter regjeringen vil prioritere i nord, kommer vi tilbake til i neste nasjonale transportplan. (2025) I arbeidet med planen vil konseptvalgutredningen om Nord-Norgebanen være viktig», sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. I revidert nasjonalbudsjett bevilges det NOK 20 millioner til utredningsarbeidet. Nå skal revidert Nasjonal Transportplan legges fram i 2024.
2023 KVUene overleveres Samferdselsdepartementet 27.09. og vi får da vite hva utrederne tilrår.
2024 Stortinget skal behandle revidert Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025 – 2036.
Stortinget vil eventuelt komme med anbefalinger om å gå videre med å kvalitetssikre en eventuell videreføring av Nord-Norgebanen.
Utredninger og vedtak
2022: Ny Regjering, nytt håp. Støreregjeringen ber Jernbanedirektoratet om å gjennomføre en fullverdig konseptvalgutredning av Nord-Norgebanen, (KVU: Nord-Norgebanen) som skal "se med nye øyne" på strekningen Fauske - Tromsø, med sidelinje til Harstad. – En fullverdig konseptvalgutredning om Nord-Norgebanen vil gi oss nyttig kunnskap om hvordan jernbane mellom Fauske og Tromsø kan realiseres. Hvilke prosjekter regjeringen vil prioritere i nord, kommer vi tilbake til i neste nasjonale transportplan. (2025) I arbeidet med planen vil konseptvalgutredningen om Nord-Norgebanen være viktig, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. I revidert nasjonalbudsjett bevilges det NOK 20 millioner til utredningsarbeidet. Nå skal revidert Nasjonal Transportplan legges fram i 2024.
Etter at jernbanen var ført fram til Bodø i 1962 er det ikke bygget en meter nord for Narvik. I samme tidsrom har man bygget over 400 km jernbane i Nord-Sverige. Der har man fra før Innlandsbanan, som går fra Kristinehamn til Gällivare, Malmbanan, som går fra Luleå til Kiruna og Narvik. Nå bygger Sverige også Norrbotniabanen som går fra Umeå til Skellefteå, Piteå, Luleå og videre til Haparanda.
I 2021 startet Solbergregjeringen KVU: Transportløsninger for Nord Norge som tar for seg både veg, båt, bil og jernbane, denne skal være ferdig sommeren/høsten 2023.
01.07.2019 legger JBD fram sin høringsversjon av utredningen. Den skaper oppstandelse og frustrasjon på grunnlag av negativ innstilling til samfunnsnytte og, etter manges mening, oppblåste utgifts beregninger. Trass i tunge positive høringsinnspill skjer ingen endringer i JBDs endelige utredningsrapport.
01.02.2018 publiserer JBD sin fremdriftsplan med oppdragsbeskrivelse.
24.11.2017 sender Samferdselsdepartementet oppdragsbrev for denne utredningen til Jernbanedirektoratet (JBD). Intensjonen er at utredningen skal gi grunnlag for byggestart i NTP 2022-2033.
Høringsfrist for NTP 2018-2029 er satt til 1. juli 2016. Det utarbeides og sendes høringssvar fra Tromsø kommune, og Tromsø kommunes jernbaneutvalg (JBU) vedtas opprettet av kommunestyret 10. januar 2017. For NNB-entusiaster kommer julen 2017 allerede på vårparten: Regionale politikeres har klart å få en NNB-utredning inn i NTP 2018-2029.
2015-2018: Jernbanemobilisering i nord. "Tromskomiteen for jernbane" og "Aksjonsgruppen for Nord-Norgebanen" intensiverer arbeidene med opinionsbygging.
2011: Jernbaneverkets rapport: "Jernbanens rolle i nord - Utfyllende beregninger for innspill til NTP-rapporten "Ny infrastruktur i nord" levert statsråden for samferdsel 22.06.2011. Konklusjonen er nedslående.
2003:"Tromsbanen - Rapport forstudie – Forstudie jernbane og mellomriksvei Sverige-Troms-Tromsø". Rapporten utarbeidet på oppdrag fra Bardu kommune, og NHO-Troms. Konklusjon: "... Næringslivet og befolkningen i Troms og landsdelen for øvrig har behov for, og fortjener, en tidsriktig infrastruktur".
1993-1994: NSB-utredning trekkes tilbake (var for positiv?). Resultatet av ny utredning fremlagt i St.mld. nr. 28 (1993-94) reduserer lønnsomheten fra 0,6-1,15 til 0.04-0,09. Samferdselskomiteen behandler St.mld.nr.28 og legger fram sin innstilling (Inst. S.nr. 133 1993-94). Stortingets flertall vedtar videre utredninger og innpass for NN-banen i Norsk Jernbaneplan 1998-2001.
1989: Stortinget vedtar videre utredning og delegerer oppgaven til NSB. Av utredningen fremgår at lønnsomheten av Nord-Norgebanen ligger på samme nivå som jernbanestrekninger i Sør-Norge. (NSB-utredning side 126).
1983: Stortinget behandler Ribu-utvalgets innstilling (S.nr: 320 1983-84. Stortinget utsetter saken, noe som fører til sterke reaksjoner i nord.
1981: Ribu-utvalget (6 departementale embedsmenn, fylkessjefen i Nordland og samferdselssjefen i Troms fylkeskommune) legger fram sin innstilling NOU 1981:17. Positiv innstilling, men utvalget tar ikke stilling til utbygging.
1976: NRK reportasje om bygging av jernbane fra Fauske til Narvik, Harstad og Tromsø. Daværende samferdselsminister Ragnar Christiansen viser til utredning som er på gang. Se video på www.jernbanenord.no
1968: Ny utredning fra NSB. Samferdselsdepartementet anbefaler ikke bygging.
1958: Stortinget vedtar 10 års bygge pause for videreføring nordover.
1940 - 1962: Nordlandsbanen klar til Mosjøen 1940, Mo i Rana 1942, Fauske 1958 og Bodø 1962.
1923: Stortinget vedtar bygging av traseen Setermoen - Balsfjord. Vi venter ennå på bevilgningen.
Ny strategi
På tide å utvide og endre de strategier og metoder vi har i vårt verktøyskrin?
Svaret er «JA», og vi kan dra nytte av den parallelt-løpende
jernbanehistorien i Nord-Sverige, og av hvordan man der oppnår å bygge mer enn 460 km ny jernbane
mellom 1999 og 2030. I samme tidsrom vil det, slik det ser ut nå, ikke bli bygget en eneste meter bane i Nord-Norge. Det nye verktøyet, "Jernbane Nord AS",
med fast ansatte som besitter både høy jernbanefaglig og kommunikasjonsmessig
kompetanse skal bidra til å sette et nordnorsk stempel på de to siste KVUene, og som også vil kunne fortsett planleggingen og videreføringen av jernbanen helt fram til Kirkenes.
Se til Nord-Sverige
Norrbotniabanegruppen (NBBG) er en partipolitisk ubundet interessegruppe som siden 1999
har
arbeidet for
banens virkeliggjøring. NBBGs virksomhet finansieres av de åtte kommunene Umeå, Robertsfors, Skellefteå,
Piteå, Luleå, Boden, Kalix og Haparanda, samt regionene Västerbotten og Norrbotten. Og ikke minst bidrar
en rekke større bedrifter, næringslivs- og fagorganisasjoner, f.eks. Boliden Mineral AB, Smurfit Kappa,
SSAB EMEA AB, SCA Munksund, Norrbottens Byggmästareförenings Fastighets AB, Billerud Korsnäs og LKAB.
Botniabanan - brobane
Norrbotniabanan AB ble opprettet i 2008 av landstingene i regionene Västerbotten og
Nordbotten, sammen
med de ovennevnte åtte kommunene. Hensikten med dette felles aksjeselskapet var at man i det fortsatte
jernbanearbeidet skulle ha en tydelig organisatorisk og juridisk plattform som markerer landsdelens egne
ambisjoner og engasjement for byggingen av Norrbotniabanan. Med regjeringens støtte og Trafikverket som
partner fikk aksjeselskapet i 2015 innvilget sin søknad om medfinansiering fra EU.
Botniabanan er en 19- km (omtrent som Narvik-Tromsø) lang trasé. Den går fra Nyland til Umeå, som en forlengelse av den allerede eksisterende Östkustbanan. Byggearbeidet startet opp i 1999 og ble fullført i 2009 til en total pris av SEK ca. 25 milliarder.
Norrbotniabanan er en 27o- km (omtrent som Narvik-Tromsø med sidearm til Harstad) lang trasé, fra Umeå til Luleå. Byggearbeidet startet i 2020 og er kostnadsberegnet til ca. SEK 30 milliarder. I april 2021 kom det endelige tilsagnet fra regjeringen om at hele strekningen skal ferdigstilles innen 2030. Det er liten tvil om at NBBG og Norrbotniabanan AB sine nettverksmobiliseringer og faglige innspill til regjeringen medvirket i vesentlig grad til at baneprosjektet ikke ble forsinket, eller at traseen ble forkortet.
EUs "Green Deal"
EU skal nå iverksette sin Green Deal og sin transportplan mot 2050. Til sammen stiller disse Norge
overfor ufravikelige krav om utslippsfri transport, og økonomiske sanksjoner mot langdistanse
godstransport på vei. Som følge av dette vil støtten til «Jernbane Nord AS»-prosjektene bli ytterligere
forsterket, innen næringsliv, på politiske arenaer og plattformer, så vel som blant «folk flest».
Hvem tør si at jernbane er avleggs?
Dette kartet viser med all tydelighet at Europa bygger og oppgraderer jenbanenettet sitt. Scandinavian – Mediterranian Rail Freight Corridor (ScanMed) går fra Oslo via Østfoldbanen og videre sørover gjennom Sverige, Danmark, Tyskland, Østerrike og Italia sør til Palermo.
Når tid vil Troms og Finnmark bli knyttet til "ScanMed"?